روزشمار عملیات های دفاع مقدس

نوار زمان هشت سال جنگ تحمیلی

کد خبر : 54495
تاریخ خبر : 1403/06/28-18:24
تاریخ به روز رسانی : 1403/06/28-18:30
تعداد بازدید : 4
نسخه قابل چاپ

حمله قریب الوقوع صدام به ایران

در گزارش بولتن فرماندهی سپاه تأکید شد، طبق گزارش رسیده، ارتش عراق آماده شده در مرزهای مهران، دهلران، ایلام، اهواز، سومار، نبرد شدیدی را آغاز و حتی از هلیکوپتر و میگ روسی استفاده نمایند. در این زمینه، گزارش های متعدد و بسیاری وجود دارد که ازجمله برخی از آن ها که حاکی‏از حمله حتمی عراق به خوزستان است،

حمله قریب الوقوع صدام به ایران
تحرکات نظامی و حملات عراق در چند روز گذشته از یک سو و تشدید دیپلماسی عراق در میان کشورهای میانه رو عرب منطقه از دیگر سو، به ویژه تحولات دیروز و امروز که با لغو یک جانبه قرارداد مرزی الجزایر از سوی عراق، اوضاع را در منطقه به‏شدت متشنج کرده است، همه حاکی از حمله همه جانبه و قریب الوقوع عراق به مناطق خوزستان و ایلام است.
در گزارش بولتن فرماندهی سپاه نیز بر این نکته به وضوح تأکید شده است: طبق گزارش رسیده، ارتش عراق آماده شده در مرزهای مهران، دهلران، ایلام، اهواز، سومار در تاریخ ۲۸/۶ و ۲۹/۶ نبرد شدیدی را آغاز و حتی از هلیکوپتر و میگ روسی استفاده نمایند.
در این زمینه، گزارش های متعدد و بسیاری وجود دارد که ازجمله به برخی از آن ها که حاکی از حمله حتمی عراق به خوزستان است، اشاره می شود:
تمرکز بیش از ۵۰۰۰۰ نفر از نیروهای مسلح عراقی در امتداد مرز ایران و عراق، به ویژه با میل اصلی این تمرکز به سوی مرزهای خوزستان.
بسیج بیش از دو لشکر زرهی عراق در مقابل خوزستان. تجمع مجدد حدود ۱۰۰ دستگاه تانک زره پوش ارتش عراق در ساعت ۱۰: ۱۵ دقیقه صبح امروز، در جلو سنگرهای پاسگاه طلائیِ قدیم و قطعی بودن حمله عراق در این نقطه.
ایجاد استحکامات جدید به همراه انتقال نیروها و تجهیزات بیشتر در مقابل پاسگاه طلائیه جدید که با عنایت به مشاهدات اعلام شده، تردیدی در حمله نیروهای عراقی از این نقطه وجود ندارد.
آرایش جنگی مجدد تانک های عراقی روبه روی پاسگاه های گروهان بستان و قصد حمله تلافی جویانه در امروز؛ و نیز استقرار یگان هایی از ارتش عراق در کیلومتر ۲۵ روبه روی محل استقرار و مأموریت تیپ ۱ لشکر ۹۲ زرهی اهواز و احداث استحکامات تازه از سوی یگان های عراقی.
پیشروی ۶۰ دستگاه تانک عراقی به طرف پاسگاه فکه ایران و تقاضای کمک فوری و پشتیبانی هوایی از سوی این پاسگاه.
استقرار یک تیپ تقویت شده زرهی عراق در مقابل پاسگاه های دویرج و فکه و قصد حمله زمینی و هوایی به این پاسگاه ها جهت تصرف آن ها.
تقویت نیروهای ارتش عراق در این منطقه در حالی است که نیروهای مستقر در پاسگاه های مزبور حدود هشت ساعت است که به طور مستمر در حال جنگ و دفاع از این منطقه هستند
. استقرار ۴۰ قایق موتوری حامل افراد مسلح ارتش عراق در محلی به نام فحل در مرز آبی هورالعظیم نزدیک میله مرزی در محل آبی سعیدیه برای حمله به ایران.
لغو مرخصی و احضار همه نیروهای گارد مرزی عراق در مناطق مختلف مجاور خوزستان. استقرار ناوچه های جنگی جدید از سوی عراق در پاسگاه ابوفلوس نزدیک پاسگاه شلحه به همراه یک کشتی غواصی. همچنین، استقرار تعدادی ناوچه جنگی در اسکله المعامر و افزایش گشتی های عراقی در اروندرود
ورود نیروها و تجهیزات بیشتر عراق به بندر فاو در مقابل آبادان؛ ازجمله ورود ۸۰ قبضه توپ و خمپاره انداز ۸۲ میلی متری در امروز و استقرار و موضع گیری آن ها در انتهای بندر فاو و مشرف بر شط العرب.
ادامه فعالیت های مهندسی و نقل وانتقال تجهیزات و نیرو در منطقه کوت زین عراق ازجمله تشدید فعالیت های احداث استحکامات در این منطقه در امروز و نیز ورود حدود ۱۰۰ دستگاه خودرو از نوع زیل و ایفا حامل تجهیزات کامل و توپ ضد هوایی و ساحلی که توسط کامیون های مزبور یدک کشیده می شد به منطقه فاو، سیبه، کوت زین و المطوعه که همگی بدون استتار و به حالت آماده باش روبه روی آبادان و خرمشهر موضع گرفته اند.

منبع:
سلیمانی خواه نعمت الله، روزشمار جنگ ایران و عراق: تصمیم صدام به جنگ علیه ایران (کتاب نهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۴، صص ۱۰۹۷، ۱۰۹۸


برچسب ها :

نام*
ایمیل*
نظر*


© 1397 کلیه حقوق محفوظ است | طراحی وب سایت
x - »